اخبار , تست, و مشخصات فنی خودروهای روز داخل ایران
تست و مشخصات فنی خودروهای روز داخل ایران .قیمت روزخودرو جدیدترین عکسهای خودروهای روز ایرانی و وارداتی
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب

 

با نگاهی به طیف گسترده مدل های متنوع هیوندای در بازار ایران ، به نمونه ای برمی خوریم كه بر خلاف دیگر اعضای خانواده اش كه هر كدام رقیب یا رقیبانی را سایه به سایه خود می بینند ، بازاری انحصاری در كلاس خاص خود فراهم كرده است . آری ، هیوندای تیبورن یا همان كوپه ی خودمان ، به عنوان ارزانترین كوپه ی ارائه شده در كشور ، دو سال است كه چله ی كمان را با سوی علاقه مندانی نشانه گرفته ، كه توان خرید كوپه های گرانقیمت به خصوص آلمانی ها را ندارند . در راستای تست های بلند مدت مجله خودرو امروز كه با هیوندای سوناتا آغاز و تویوتا كمری دنباله روی آن بود ، بار دیگر به سراغ برند هیوندای می رویم تا ببینیم این مدل متمایز آیا در چارچوب یك خودروی اقتصادی قرار خواهد گرفت یا خیر ؟

هیوندای كوپه در سال 1990 متولد و تا سال 1995 عرضه ی نسل اول آن ادامه پیدا كرد . از سال 1996 تا 2001 ، نسل دوم جایگزین نسل اول در خط تولید شد . و نسل سوم كه در سال 2006 مورد بهینه سازی ( FACE LIFT  ) قرار گرفت ، در سال 2002 پا به عرصه رقابت با خودروهایی گذاشت كه كوپه را تبدیل به برگ برنده ای برای هیوندای كردند . رقیبان مطرح كوپه در آن زمان ، پ‍‍ژو 406 كوپه ، اپل آسترا كوپه و تویوتا سیلیكا بودند . نماینده پژو كه باز هم از طرح گربه ای استفاده كرده بود ، هیچگونه جذابیت و نوآوری نداشت . آسترا از طرح رادیكالی و مرسوم خود سود می برد و سیلیكا هم از سال 1999 بدون تغییر باقی مانده بود . اما هیوندای كوپه طرحی پویا تر از رقیبان خود داشت كه با بهینه سازی صورت گرفته در سال 2006 ، این مدل بیش از پیش مطرح شد .

مدل های ارائه شده به كشور ، نمونه ی بهینه سازی شده نسل سوم هستند  كه از مبادی مختلف ورودی به دو صورت شركتی ، توسط آسان موتور نماینده هیوندای در ایران و وارداتی آزاد قدم در بازار تنوع طلب داخلی گذاشتند . به جز آزرا كه مشمول گارانتی 5 ساله یا 100 هزار كیلومتری است ، دیگر مدل های شركتی هیوندای از جمله كوپه ، از گارانتی 3 سال یا 60 هزار كیلومتر بهره می برند . كوپه در زمان عرضه قیمتی بالغ بر 49 میلیون تومان داشت  كه با كاهش تعرفه ی واردات خودرو و ركود اقتصادی ، بالطبع شاهد كاهش قیمت آن بوده ایم . اكنون نمونه های صفر كیلومتر كوپه قیمتی مابین 40 تا 43 میلیون تومان دارند . با این حال برای خودرویی كه در بازار های جهانی تا قبل از ركود اقتصادی قیمتی ما بین 17 تا 22 هزار دلار داشت ، بهایی بالاست و اینگونه است كه باید مهر گرانی را بر آن كوبید . عدم تناسب قیمت در خودروهای وارداتی از تعرفه گذاری غلط  گمرك سر چشمه می گیرد كه حمایت از تولید كنندگان داخلی را در دستور كار قرار داده و هیچ مشخص نیست این فرصت بلند كه سالهای سال است توسط دولت  به خودروسازان داخلی داده می شود ، تا چه زمانی  مستمر خواهد بود و مصرف كنندگان تا كی باید چوب این فرصت هر چند بیهوده را بخورند .

كوپه مورد بررسی مدل 2008 است كه در دی ماه گذشته از یكی از كشورهای  عرب نشین به صورت واردات شخصی به قیمت 42 میلیون تومان به شیراز وارد و با احتساب هزینه 288 هزار تومانی بیمه ی شخص ثالث و 1 میلیون و 200 هزار تومانی بیمه بدنه ، این رقم به 43 میلیون و 488 هزار تومان رسیده است . مالك محترم خودرو كه خرید و فروش محصولات هیوندای به خصوص كوپه را جزئی از سرگرمی های خود می داند ، از افت قیمت بسیار بالای كوپه گلایه مند است . به طور مثال در خودروی مورد بحث كه تنها شش ماه از كاركرد آن می گذرد و از هر نظر كاملا سالم است ، افت قیمتی بین 7 تا 10 میلیون را شاهد بوده است !

طراحی ظاهری كوپه با آنكه آن چنان جذابیت بالایی ندارد ، به دلیل خاص بودن كلاسش طرفداران زیادی به خصوص در میان جوانان پیدا كرده است  و هنوز هستند كسانی كه با دیدن یك هیوندای كوپه محو تماشای آن می شوند ! خطوط برجسته و تا حدودی عضلانی بدنه به وضوح بیانگر تحول و جهش به سوی نوگرایانه شدن سبك طراحی  در گروه هیوندای موتورز كره جنوبی  است . خطوط نرم طراحی در تعامل كاملی با یكدیگر قرار دارند . ورودی بزرگ و یك تكه هوا روی سپر كه پروژكتورهای مدور در كناره های آن خود نمایی می كند و چراغهای كشیده با روكش كریستالی شفاف و الگاریتم پرتو افكنی زنون ، از برجسته ترین  نكات قابل ذكر دماغه ی جلو هستند . طرح ساده و به دور از هیجان نمای جانبی می تواند در دراز مدت خسته كننده باشد . البته نصب شكاف كوچك روی گلگیر جلو و رینگ های آلومینیمی كه می توان طرح زیبای آن را در فرهنگ باستان كشور كره  جستجو كرد ، این حس را به شما القا می كند كه با خودرویی اسپورت روبرو هستید . این حس زمانی در شما تقویت می شود كه با طرح قسمت عقب روبرو می شوید . در قسمت عقب چراغ های هالو‍ژن به همراه سراگزوزی هایی كه در دو طرف سپر عضلانی نصب شده اند و بالچه ی روی درب صندوق عقب ، مجموعه ای اسپورت با زیبایی و هماهنگی نسبی پدید آورده است . چراغ های جلو كه قیمتی در حدود 125 هزار تومان دارند ، از كیفیت ساخت  خوبی برخوردارند  و بر خلاف برخی از خودروها كه پس از مدتی روكش چراغ مات و كدر شده و به دلیل آبندی نا مناسب ورود آب به كاسه چراغ را شاهد بوده اید ، در كیفیت چراغ های كوپه هیچگونه افت كیفیتی دیده نمی شود . این امر در خصوص چراغهای 85 هزار تومانی عقب و پروژكتورهای 70 هزار تومانی سپر جلو نیز صدق می كند . البته این كیفیت مونتاژ خوب در برخی مدلها دیده نمی شود . در اینجا دقیقاً همان اصل داخلی حكم فرماست كه خوب و با كیفیت از كار درآمدن خودرو به شانس خریدار بستگی دارد !

با ورود به كابین آنچه مشهود است ، تلاش سازنده در دمیدن روح اسپورت به آن است . استفاده از قطعات آلومینیمی بر روی داشبورد ، پدال ها و غربیلك فرمان ، در این راستا صورت گرفته است . طراحی  داخل اتاق ،  ساده ، هماهنگ و عامه پسند است . اما استفاده از برخی قطعات بی كیفیت به وجه داخلی لطمه وارد كرده است . از جمله پوشش نقره ای بخش میانی داشبورد كه از جنس پلاستیك خشك است و مهمتر از همه كیفیت بسیار پایین چرم صندلی ها كه در این خودرو با كاركرد كمتر از 15 هزار كیلومتر در بسیاری نقاط به ویژه صندلی های جلو شاهد پوسیدگی ، خوردگی و افت رنگ چرم بوده ایم . كوپه های ارائه شده به ایران از دو نوع چرم به رنگ مشكی همانند نمونه مورد آزمایش و قرمز بهره می برند . با توجه به آنكه گفته می شود چرم قرمز از كیفیت بالاتری برخوردار است ، اضافه پرداختی بالغ بر 500 هزار تومان به خریدار تحمیل می شود ! صندلی ها تا حدودی  اسپورت و كم ارتفاع هستند اما به لطف آینه های بزرگ 135 هزار تومانی  ، دید اطراف خوب است . ادوات داخلی آرگونومی خوبی دارند و به راحتی در دسترس قرار می گیرند . در برخی از قسمت ها با خلاء جذابیت روبرو هستیم كه استفاده مداوم از خودرو می تواند برای راننده و سرنشینان كسل كننده باشد  . همانند طرح ساده ی نشان دهنده ها كه  نورپردازی آبی جلوه گر آن است و سیستم صوتی كه می توانست بهتر از این ها باشد . خریدار بهایی در حدود یك و نیم  میلیون تومان را هزینه كرده است تا یك مجموعه سیستم مولتی مدیای DVD   پلیر كه از سیستم  رهیاب ماهواره ای GPS  و LCD  لمسی بهره می برد را جایگزین سیستم صوتی فابریك كارخانه نماید كه فاقد هر گونه جذابیت و قابلیت های به روز است  و تنها نكته ی مثبت  آن وجود چهار بلندگو و دو تیوتر در داخل اتاق است كه كیفیت آن ها نیز چندان مورد پسند نیست. دوربین دید عقب را هم باید به لیست خرید اضافه كرد  ، كه با فقدان سنسورهای دید در عقب نصب آن ضروری و لازم به نظر می رسد . اكثر دوربین های دید در عقب موجود در بازار  بسیار بی كیفیت ساخت كشور چین هستند . در این خودرو دوربین پس از درگیری دنده عقب به طور اتوماتیك فعال شده و تصویر عقب را در مانیتور جلو نمایش می دهد . البته ورود آب به داخل محفظه ی دوربین ، در عمل آن را فاقد كاربری كرده است . از آنجایی كه هیوندای كوپه خودرویی  2+2 كوپه است ، این انتظار می رفت كه در صندلی عقب با فضایی محدود روبرو باشیم ، اما آنچه در روز آزمایش حاصل شد ، فضایی بسیار كوچكتر از آن چیزی بود كه پیش از این انتظار داشتیم . تا جایی كه بنده با قد حدود 180 سانتیمتر ، تقریبا هیچ فضایی برای گذاشتن پاهایم نداشتم و این فضای محدود با تنظیم دستی صندلی های جلو نیز توفیق چندانی نکرد . علاوه بر این قوس زیاد سقف با توجه به كلاس خودرو ، فضای بالای سر سرنشینان عقب را با محدودیت روبرو كرده است . به هر حال خرید هیوندای كوپه به خانواده های پر جمعیت به هیچ عنوان توصیه نمی شود . مگر اینكه قسمت عقب تنها به عنوان صندلی كودك استفاده شود . سیستم تهویه مطبوع اتوماتیك به خوبی از پس متعادل سازی دمای داخلی بر می آید . سانروف برقی نیز لذت رانندگی را دو چندان می كند . تفاوت تجهیزات نمونه ی شركتی و وارداتی آزاد ، در سطح تجهیزات ایمنی نیز قابل روءیت است ، به نوعی كه در در گونه های شركتی 4 ایربگ و در برخی گونه های وارداتی آزاد تنها 2 ایربگ  ، حافظ سلامت سرنشینان خواهد بود . در تائیدیه سازمان ایمنی بزرگراه های ایالات متحده *NHTSA * ، در وهله ی ایمنی چهار ستاره از پنج ستاره نصیب هیوندای كوپه شد . سیستم تثبیت كننده سرعت (CRUSE CONTROL  ) ، سیستم محاسب حركت ( TRIP COMPUTER) ، شیشه ها با قابلیت كاهش نور آفتاب (  SOLAR GLASS) و سیستم ضد سرقت (  IMMOBILIZER  )  ، از برخی تجهیزات استاندارد كوپه می باشند .

سیستم تعلیق مك فرسون استرات در قسمت جلو همراه با فنر لول و میل تعادل  و در قسمت عقب میل موج گیر ، فنر لول و بازوی چند گانه ، كاملا با منش اسپورت كوپه هماهنگی دارند . در زمان سواری با كوپه هندلینگ خوب را احساس خواهید كرد . سیستم تعلیق تا حدودی خشك است و ضربات را به داخل منتقل می كند . البته همین خشك بودن هیجان رانندگی را بیشتر می كند . سیستم كنترل پایداری ESP   نیز جسارت سریع  راندن  و مانور دادن را در شما می افزاید . به طور كل  با توجه به آنكه هیچگونه افت كیفیت و صدای اضافه مبنی بر بی كیفیت بودن  اتصالات  دیده  نشد ، می توان به سیستم تعلیق كوپه در دراز مدت نمره قبولی داد .

غیر استاندارد بودن سطح جاده و خیابان های ایران همیشه جای گله داشته است . افتادن در چاله ی سطح خیابان با سرعت بالا ، دلیل شكستن بلبرینگ چرخ های جلوی این كوپه و پرداخت  48 هزار تومان جهت تعویض آن ها  شده است . تنظیم جلوبندی نیز در هر مرحله 10 هزار تومان هزینه در بر دارد .

هیوندای كوپه در بازارهای جهانی با دو نمونه موتور چهار سیلندر با حجم 1600  cc و 2000 cc، و یك نمونه ی شش سیلندر با حجم 2700 cc ، به خریداران عرضه می شود . در ابتدای واردات كوپه ، زمزمه ی ورود نمونه ی چهار سیلندر 2000 cc به گوش می رسید ، اما آنچه تاكنون عرضه گشته ، نمونه ی شش سیلندر V شكل با حجم 2700 cc می باشد كه از 4 سوپاپ در هر سیلندر بهره می برد . نكته ی قابل تآمل اینكه ، هیوندای سالهاست كه از یك موتور پایه برای این محصول خود استفاده می كند و تنها در طول این چند سال به بهینه سازی آن پرداخته است . این موتور كه گفته می شود پایه گازسوز است در محصولات شاسی بلند هیوندای ، سانتافه و توسان ، مورد استفاده قرار می گیرد . اما تفاوت در برنامه ریزی مجموعه ی الكترونیكی ECU   ، خروج توان هیوندای كوپه را به 167 اسب بخار كه در دور 6000 RPM حاصل می شود ،  تقلیل داده است . این توان 22 اسب بخار كمتر از سانتافه و 8 اسب بخار كمتر از توسان می باشد . یك جعبه دنده چهار سرعته ی تیپ ترونیك كه هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد ، 245 نیوتن متر گشتاور را در دور 4000 RPM  ، به چرخ های جلو منتقل می كند . تعدادی از گونه های وارداتی آزاد نیز از جعبه دنده شش سرعته دستی سود می برند كه با عملكرد به مراتب بهتر ،  نه تنها سرعت تعویض بیشتری دارد ، بلكه با بهبود حدوداً یك ثانیه ای شتاب 0 تا 100 ، لذت سواری را دو چندان می كند . هیوندای كوپه 1424 كیلوگرمی با جعبه دنده تیپ ترونیك در 5/8 ثانیه سرعت 100 كیلومتر را پشت سر می گذارد . این رقم با آنكه نسبت به دیگر خودروهای هم قیمت ، تا حدودی خوب نشان می دهد اما برای خودرویی كه در كلاس كوپه اسپورت قرار دارد ، رقمی ضعیف است . این نكته لازم به ذكر است كه موتور هیوندای كوپه با بیان اینكه  پیشرانه ای با فناوری ساخت تاریخ گذشته است ، اما در مقابل شش سیلندرهای دیگر به خصوص سوناتا V6   كه به مراتب موتوری مدرن تر از كوپه دارد ، از مقاومت و سازگاری بیشتری با شرایط برخوردار است و به شكلی می توان گفت حساسیت كمتر سبب شده در دراز مدت مراجعه ی كمتری به تعمیرگاه داشته باشید و این خصوصیت باعث كاهش  نسبی هزینه ها در استفاده بلند مدت خواهد شد .  میانگین مصرف سوخت 9/9 لیتری در هر 100 كیلومتر، نسبت به دیگر اعضای شش سیلندر خانواده هیوندای رقم پایین تری است ، اما باید ازعان داشت كه اگر به دید اقتصاد گرایی به مسئله نگاه كنیم ، می توان گفت كوپه مصرف سوخت نسبتاً بالایی دارد .

سیستم فرمان تمام هیدرولیك كوپه از مشكلات اساسی این خودرو است . نقطه ضعف فرمان عدم تطابق آن با شرایط جاده است . به طور واضح تر می توان گفت كه مجموعه ی فرمان هیچ گونه حسی را به راننده منتقل نمی كند و كم پیچشی های آن به خصوص در مانورهای سریع به هیچ عنوان به مذاق راننده خوش نمی آید .از نكات مثبت كوپه می توان به ترمز های قدرتمند آن اشاره كرد كه در هر چهار چرخ از نوع دیسكی می باشد . سیستم ABS   نیز در شرایط بحرانی به خوبی عمل می كند . در خانواده هیوندای ، مدل كوپه ارزانترین لنت ها را دارد . لنت های جلو 75 هزار تومان قیمت دارند كه معمولا برای تعویض آن ها حدود 6  هزار تومان اجرت گرفته می شود .همچنین لنت های عقب  40 هزار تومان ارزش دارند . فیلتر روغن و هوا نیز هر كدام به ترتیب  حدود 3500 تومان و 7000 تومان قیمت دارند ، كه برای خودرویی با بهای بالای 40 میلیون تومان ، رقم مناسبی است .سرویس های اولیه هیوندای در كیلومترهای مابین 500 تا 1000 به صورت رایگان انجام می گیرد . این سرویس ها شامل این موارد می شود : 1- تعویض روغن موتور 2- تعویض فیلتر روغن 3- تست موتور 4-شستشوی اتومبیل 5- بازدید كلی خودرو

در اینجا برخی از مشكلات بیان شده ی یكی دیگر از دوستانمان كه مدتی قبل یك دستگاه هیوندای كوپه  را از شركت آسان موتور خریداری كرده اند ، ذكر می كنم تا مسئولان این شركت كه سهم بسیار بالایی از واردات محصولات هیوندای را در اختیار دارند ، با رفع این مشكلات میزان رضایت مندی مشتریان را بالا ببرند .  به گفته ی ایشان برخلاف ادعای نمایندگی مبنی بر تحویل 10 روزه ی خودرو ، حدود یك ماه به طول انجامید تا كوپه مورد نظر تحویل داده شد . در برخورد اول خط های ریز روی بدنه به خصوص زیر سپر به دلیل حمل نامناسب ، به وضوح قابل مشاهده بود . عدم ثبت باركد روی كلید كه در صورت مفقود شدن ، ساخت كلید مجدد تنها به ملزمه ی ارائه ی این كد است ، خود جای سخن بسیار دارد ! تحویل دفترچه راهنمای انگلیسی به جای دفترچه ی فارسی و خالی شدن باطری به دلیل توقف زیاد خودرو در گمرك از جمله گلایه های دیگر این خریدار از نمایندگی آسان موتور است .

از این بررسی می توان نتیجه گرفت  كه هیوندای كوپه با آنكه قیمت بالایی دارد اما در بحث اقتصادی خودرویی قابل قبول است و می تواند در دراز مدت به صرفه باشد . طراحی خاص و جوانپسند ، كوپه را به خودرویی خانوادگی كه رفاه را برای سرنشینان به همراه داشته باشد ، تبدیل نكرده است . موتور آن نسبتاً قابل قبول است اما ضعف توان آن  به عنوان یك كوپه اسپورت را نمی توان نادیده گرفت . لذت رانندگی با آن حس متفاوتی به ارمغان می آورد و بر خلاف همیشه ، اینبار باید گفت كه هیوندای كوپه میشی است در لباس گرگ !

جدول مشخصات

امتیازات هیوندای كوپه در  استفاده بلند مدت ( 10)

مشخصات فنی هیوندای كوپه

وضعیت ظاهری خودرو و رنگ

9

تعداد و آرایش سیلندرها 

6 سیلندر v شكل

وضعیت چرم ( فرمان -  صندلی)

6

حجم موتور CC

2656

وضعیت كلید ها و ادوات داخلی

9

تعداد سوپاپ

24

وضعیت صداهای اضافی و

نفوذ باد

8

حداکثر قدرت  (اسب بخار/ دور در دقیقه)

167/6000

كیفیت قطعات و خرابی ها

در بلند مدت

9

حداکثر گشتاور(نیوتن متر/ دور در دقیقه)

245/4000

قیمت قصعات مصرفی ویدكی

7

شتاب 0 تا 100( ثانیه )

5/8

امكانات رفاهی و كاربردی

خودرو

6

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

218

استفاده آسان امكانات در بلند

مدت

9

گیربکس

4 سرعته ی  تیپ ترونیك

وضعیت مصرف سوخت

8

وزن ( کیلوگرم )

1424

كیفیت سواری

8

طول/عرض/ارتفاع mm

4395/1760/1330

لذت سواری

9

فاصله ی بین محورها mm

2530

سطح ایمنی و تجهیزات آن

7

حجم مخزن سوخت ( لیتر )

55

وضعیت خودرو در بازار

دست دوم

7

حجم صندوق بار ( لیتر )

312

وضعیت خدمات پس از فروش

6

مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر

9/9 لیتر

ارزش در مقابل مبلغ پرداختی

7

محور محرک

چرخ ها جلو

نظر مالك

9

سایز لاستیك

215/45

مجموع امتیازات ( 160 )

124

سایز رینگ ( اینچ )

ZR17

  

ریز جزئیات برخی هزینه ها

قیمت نمونه 0 کیلومتر كوپه در ابتدای ورود + هزینه بیمه

حدود 50 میلیون

قیمت نمونه 0 کیلومتر كوپه در خرداد 88 (پس از دو سال) + هزینه بیمه

حدود 43 میلیون

قیمت نمونه ی کارکرده ی  كوپه  پس از یكسال كاركرد

بین 32 تا 37میلیون

هزینه مصرف سوخت درهر10هزار كیلومتر كاركرد با میانگین مصرف9/9لیتر

حدود100هزارتومان

هزینه ی بیمه ی  بدنه برای یک سال ( تومان )

000/200/1

هزینه ی بیمه ی  شخص ثالث برای یک سال (تومان )

000/288

 

نوع قطعه

قیمت

چراغ جلو / چراغ عقب

125 هزار تومان / 85 هزار تومان

سپر جلو / سپر عقب

160 هزار تومان / 155 هزار تومان

گلگیر جلو / گلگیر عقب

120 هزار تومان / 280 هزار تومان

لنت جلو / لنت عقب

75 هزار تومان / 40 هزار تومان

شیشه جلو / شیشه عقب

210 هزار تومان / 280 هزار تومان

درب ها ( هركدام )

290 هزار تومان

آینه ها ( هركدام )

135 هزار تومان

كاپوت

300 هزار تومان

صندوق عقب

280 هزار تومان

دیسك و صفحه كلاچ

260 هزار تومان

سینی جلو

120 هزار تومان

نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :


width="100%" scrolling="auto" style="border:none;">